Friday, April 30, 2010

happy birthday abah!!!

30-4-2010 = 64 tahun..... untuk allahyaham Othman bin Tambi, semoga rohnya dicucuri rahmat dan tenang disana.... hari ulangtahun abah aku hari ni... niat apply cuti hari ni nk balik kg, nk pergi kubur, tp tak kesampaian.... di atas sebab2 tertentu... yg dpt aku ucapkan, selamat hari ulangtahun abah! dan hadiah yg paling bermakna untuk abab AL-FATIHAH.... sebenarnya dari smlm mmg nk tulis blog ni, tp aku tunggu 30-4-2010 =11.59pm.... iaitu sebelum 1 may 2010.... tp tadi tak sempat nk sampai ke rumah, sbb jalan jem.... sebab aku tunggu masa tu sebab aku nk jadi org terakhir yg ingat n ucapkan kepada arwah abah aku... sbb biasanya org yg terakhir akan di ingati.... mcm bercinta gak, last2 org yg terakhir akan di kahwini....

diam tak diam, dh dekat 2 tahun abah meninggalkan aku.... mcm br semalam aku berborak2 dengan abah kt depan rumah, sambil dia menghisap rokok dunhill dia dengan kerusi malas dia. mcm br semalam aku lihat abah terlantar sakit, dan seperti baru semlm aku melihat sekubur kaku abah meninggalkan kami sekeluarga dan bersemadi dengan damainya....

sesungguhnya, kehilangan abah bagai tamparan hebat utk aku dan juga keluarga... bygkan org yg paling kita syg tinggalkan kita... sedangkan org yg hidup di tinggalkan bagai mana rasanya, inikan di tinggal selama2 nya. masa tu aku tahu menangis air mata darah sekalipun, masa tak buleh di putar balik.... ya allah, aku mmg rindu sgt dgn abah....

kadang2 tu, tgh aku happy, teringat je kat abah mood aku bertukar... tgh bwk keta, tetiba teringat kat abah aku menangis... alangkah baiknya kalau abah ada di sisi aku... sebab abah segala2 nya bagi aku... dia faham aku.... sekarang ni, hari2 aku kosong.... dulu time abah sihat, hari2 call aku.... tanya, mcm mana belajar? duit cukup tak? dah makan ke blom? kalau tak sihat pergi klinik.... tp sekarang, sape yg nk tanya aku??? emak? ya, emak akan menelefon aku dan dia hanya berkata "saja nk dgr suara".... aku tahu mak aku merindui aku.... hehehehe, sbb aku anak yg paling nakal antara adik beradik kot??? hehehe

selalu nya time2 mcm ni, mmg tak de ape2 celebration... kalau ade pun abah ajak makan je... jarang la jugak sbb abah mmg tak buleh tinggal kan anak murid dia... mengajar siang malam.... sbb tu satu muar kenal abah aku ni... sape tak kenal "cikgu othman tambi" semua kenal kalau kt mana je.... sampaikan ade satu hari tu, aku gi report kt balai polis wangsa maju, kl, pasal nama aku org pakai utk creadit card, ade sorg makcik ni pun nk buat report.... borak punya borak, dia pun org muar... dia tanya aku duduk belah mana, aku cuba duga dia, "Mak cik kenal tak othman tambi?" then dia jawab, "ya, cikgu othman tambi" semua anak2 makcik belajar dgn dia... aku pun jawab " tu bapak saya " terus makcik tu peluk aku.... dia terkejut bapak aku dah meninggal dunia... dia menangis... bukan dia sorg je, tp ramai lagi org yg jumpa aku akan berkeadaan mcm tu..... hahaha, mmg popular btl abah aku sapa tak kenal???

sedihkan bila tetiba teringat aku adalah anak yatim, mmg byk dugaan yg dtg.... tp kena hadapi dgn tenang dan tabah (walaupun kadang2 aku ni mengamuk gak)..... entah lah....

rindu btl kt arwah bapak aku.... abah, selamat ulang tahun yg ke 64 tahun.... ez doakan abah tenang di sana.... ez takkan lupa doakan dan sedekahkan ALFATIHAH untuk abah setiap hari....

abah......... ez btl2 rindu kan abah................ :_(




yang benar,



faezah binti othman (anak abah)

2 comments:

lankapo said...

salam ez,

sebak plak bila i baca. terkenang plak abah di tangkak.

Hari tuh birthday dia sempat wish je kt bg hadiah pun..mm nanti nk belikan dia hadiah la.

doa dari anak adalah yang paling afdal. Sentiasa lah doakan kesejahteraan dia di sana. Kita pun tk thu bila ..

sabar ok

oleh
teman yg tk sempat beli cokelat

amoi_ez said...

eleh, ckpp gempak... ade kt langkawi~~~ hampeh~~~